Laos, Vietnam en de rest - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Koen Velden - WaarBenJij.nu Laos, Vietnam en de rest - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Koen Velden - WaarBenJij.nu

Laos, Vietnam en de rest

Blijf op de hoogte en volg Koen

05 Januari 2014 | Laos, Luang Prabang

De volgende dag was het tijd om naar de white temple in chiang rai te gaan. In het nieuwe hostel gaven ze ook aan dat the black house ook de moeite waard was om te gaan kijken. Zo gezegd zo gedaan en voor 20 baht (50cent) stond ik op de stoep bij de white tempel. De tempel zelf is erg mooi maar na een minuut of 30 had ik het er wel al gezien. Op de terugweg kwam ik mensen van het hostel tegen waar ik ook verblijf (ik herkende ze aan de kaart die ze vast hadden) en heb daarmee afgesproken om later wat te gaan drinken. Ik ging nu door naar the black house. Eenmaal daar aangekomen was het voor mij duidelijk dat de stijl van deze ‘tempel’ mij meer beviel dan die van de white tempel. Maar ook hier was ik na een uur wel klaar. Dus dan maar terug naar het hostel om de rest van de trip te plannen en wat te chillen.

Eenmaal in het hostel aangekomen begon ik met het plannen van de rest van mijn trip. Hier kwam ik er achter dat ik de volgende ochtend al om 6u moest vertrekken vanuit het hostel om op tijd richting de slowboat te gaan die me in twee dagen naar Luang Prabang zou brengen. Niet echt een tijdstip waarop ik hoopte maar het moest dan maar. Verder in de avond gezellig nog wat gedronken met een stel brazilianen een canadees en iemand van de US. Een hiervan zou ik later nog tegekomen in Laos maar daarover later meer.

In de ochtend was het even zwaar wakkerworden maar uiteindelijk ging het prima. Op de bus (met kippen achter me) heb ik toch nog wat kunnen slapen gelukkig. In het stadje voor de grens aangekomen was het even raar met de nieuwe brug om de grens over te komen maar uiteindelijk is het met de hulp van Jack allemaal goedgekomen. Toch goed dat ik een thaise simkaart had gekocht voor 50 hele baht. (1 euro 20). Eenmaal over de grens was het gedoe met de visum zo gedaan en gingen we op weg naar de slowboat.

Op dit moment kwam ik wel veel mensen tegen maar had er verder nog niet heel veel mee gesproken omdat iedereen half slaperig stond te wachten om naar de slowboat te gaan. Uiteindelijk heb ik op de slowboat een groot deel van de rit met mensen kunnen praten maar dit was een stelletje dus daarmee verder reizen was niet echt mijn idee. De overnachting van de slowboat trip was in Pak Beng. Een vervelend stadje voor mijn gevoel. Alles was te duur aangezien dit de enige plek is waar je iets kon kopen. Maar na een avond ouwehoeren met wat fransen die in het zelfde hostel zaten was het tijd om weer naar de slowboat te gaan. Deze keer was ik er eerder en kon ik een betere plek krijgen dan de dag er voor. Maar ik kwam tussen een familie te zitten en had daar dus ook niet echt veel aan. Dan maar mijn boek verder lezen en hopen dat ik in luang prabang wat meer mensen tegenkom.

In luang prabang wist ik van mensen die ik vantevoren gesproken had dat ik naar LPQ backpackers wilde gaan. Hier kwam ik dan ook heel snel mensen tegen die ik op de slowboat had gezien maar niet echt had gesproken. Dit zou snel veranderen want de komende 10 dagen zou ik met de groep een hoop activiteiten gaan doen.

De eerste echte dag in Luang Prabang besloten we naar de kuang sri watervallen te fietsen. Een tocht van 30km op fietsen die er eigenlijk niet voor gemaakt waren. Toen we aan de manager van het hostel vertelden wat we gingen doen zei hij dat we maar de tuk tuk moesten pakken in plaats van met de fiets te gaan. Maar eigenwijs als wij waren besloten we toch maar te gaan fietsen. Het was een lange tocht van 2u in totaal met heuvel op heuvel af maar uiteindelijk was het het wel waard. Onderweg hebben we met heel veel schoolkinderen een high five gedaan en ook het uitzicht was prachtig om doorheen te fietsen. Na een lange rit kwamen we dan toch aan bij de watervallen en deze waren zeker de moeite waard om hier te komen. Mooie blauwe kleur in het water en na een kleine trek de waterval op hebben we besloten toch maar met een tuktuk terug naar Luang Prabang te gaan. Het werd al wat donker en de fietsen hadden geen licht.

In de dagen erna heb ik een dagje rondgelopen met wat anderen van de groep om de stad verder te verkennen en wat tempels te bezoeken. Wat erg leuk was uiteindelijk eindigden we bij een belgische bier bar wat ietwat zwaar voor de portemonnee was maar wel erg lekker om weer n keer een La Chouffe te drinken. Ook zijn we , zoals je moet doen in Luang Prabang, naar Utopia gegaan waarna we zijn gaan bowlen. Nja bowlen is een groot woord in de staat waarin iedereen verkeerde maar het was wel erg leuk om weer een keer te doen. De dag erna ben ik naar de andere kant van luang prabang gegaan, een gebied wat minder touristisch is en dat was ook goed te zien aan alle gebouwen. Het leek een beetje op de huizen in de Isaan streek in Thailand. Een hoop hout en hier en daar een persoon met meer geld die een stenen huis heeft laten bouwen. Maar na een dag of 6 in Luang Prabang was het tijd om naar Van Vieng te gaan, de tube stad van Laos.

De busrit naar Van Vieng was een ramp. Zes uur lang in een mini busje zitten met gaten in de wegen zo groot als voetballen en een slingerweg die om de 20-30 meter een bocht maakte. Eenmaal in Van Vieng met de groep van Luang Prabang waren we blij dat we in het hostel waren en zijn ook gewoon direct naar bed gegaan. De dag erna hebben we een cave/kayak/hike tour geboekt voor de dag erna. Wat betekende dat we de rest van die dag tijd hadden om te doen wat we zoveel avonden deden. De lokale kroegen en clubs bezoeken en kijken hoe deze zijn. We begonnen in de Kangaroo bar waar je na een tweetal cocktails een tanktop kreeg. Waarna we ergens tegen een uur of 4 eindigden na de rest van de avond in room 101 gestaan te hebben. De volgende dag bleek dan ook dat een deel van onze kayak groep teveel moeite had met opstaan en de tour dan ook volledig mistte. Met wat overtuiging dat ze wel klaar waren maar de auto net weg zagen gaan kregen ze het voor elkaar om een paar dagen later de tour nog een keer te doen.

De dag erna was kerst. We hadden afgesproken om met kerst te gaan Tuben. En wat een dag was dat. Het was niet zozeer veel tuben en meer drinken met de taxi terug pakken maar dit was een erg toffe manier om eerste kerstdag zo door te brengen. De volgende dag stond mijn busrit naar Vientienne op de planning om mijn Visum voor Vietnam voor elkaar te krijgen zodat ik in Hanoi kon zijn voor Nieuwjaar. Dit betekende helaas het einde voor deze groep na een dag of 10 samen te hebben rondgereisd. Maar ik zou er al snel achterkomen dat alleen reizen niet echt alleen reizen is.

In Vientienne (wat echt een saaie stad is) heb ik de pagode bezocht met een kamergenoot en wat rondgelopen in de stad. In de avond ben ik maar gaan hardlopen uit verveling. De dag erna heb ik het COPE center bezocht met iemand die er toevallig ook heen ging. De volgende dag stond de trip naar Hanoi al op de planning. Een 24-30 uur durende busrit waar ik al veel verhalen over had gehoord. Erg benieuwd over de verhalen kwam ik iemand tegen toen ik opgehaald werd in de ochtend die ik in Chiang Rai al ontmoet had.
Na hem kort gezien te hebben in Vang Vieng was hij ook door naar Vientienne gegaan om door naar Vietnam te reizen.

Eenmaal bij de bus aangekomen bleek het een best prima bus te zijn, maar de verhalen van alle buitenlanders achterin de bus waren in ieder geval waar. De busrit zelf was goed te doen, heb er toch best nog wat kunnen slapen. En eenmaal in Hanoi aangekomen zijn we met de volledige groep van de bus op zoek gegaan naar een Hostel. Dit hostel is uiteindelijk ook de uitvalbasis geweest van de rest van de trips in de buurt van Hanoi.

De eerste dagen was het alleen maar feesten en weinig andere dingen doen in Hanoi. Nieuwjaar was echt een gaaf feest om hier mee te maken met alle mensen, en wat extra, van de busreis. Ook kwam ik weer mensen tegen die ik eerder al gezien had in mijn trip. We eindigden weer in dezelfde bar als altijd: Lighthouse. Maar tegen een uur of zes was het dan toch mooi geweest en tijd om te slapen. We hebben genoeg gekke dingen meegemaakt in Hanoi een stad waar het verkeer te gek is om over te steken. Je moet gewoon je ogen dicht doen en dan lopen en hopen dat je niet omvergereden wordt.

Het army museum was leuk om bezocht te hebben, de gevangenis was niet heel speciaal maar ik heb hem toch gezien. Nadat we een beetje nuchter waren geworden van het nieuwjaar hebben we met de hele groep een trip naar Halong bay geboekt. 3 dagen 2 nachten waarvan een op Cat Ba eiland in een bungalow resort.

De eerste dag hebben we een grot bezocht en werden we afgezet op Cat Ba eiland. Het resort was erg mooi, goed strand mooie locatie alles om er een gekke avond van de maken. We hadden ons voorbereid en ieder een liter vodka meegenomen om de avond door te komen aangezien alles op het eiland erg duur was en we dit vantevoren wisten. Dus goed voorbereid begonnen we aan een te gekken avond die erin resulteerde dat sommige (bijna iedereen) het ontbijt en de daaropvolgende trek mistte. Maar dat mocht de pret niet drukken. De rest van de middag hebben we beachvolleybal gespeeld en daarna werden we in de avond weer opgehaald om een nacht op de boot door te brengen en daar te slapen. Op de boot hebben we het wat rustiger aangedaan dan de rest van de week, iets wat hard nodig was. Maar nadat we aangekomen waren in Hanoi zijn we weer terug gegaan naar hetzelfde hostel. Van hieruit hebben we met 4 man een trip naar May Chau geboekt. Twee van de groep zijn meteen naar Hue gegaan. De gekke chilenen zijn een dag later gegaan. En de enkeling naar Sapa komt een dag later terug dan ons maar gaat weer tegelijk mee naar Hue. Van hieruit zien we wel weer verder wat we gaan doen.

Op dit moment zit ik nog in Hanoi net voor de lunch dit even te schrijven om daarna morgenvroeg naar May Chau te gaan. Er zijn een hoop dingen die ik maar half verteld heb maar met wat tijdgebrek is dit toch al een behoorlijk lange blog geworden. Tot schrijfs!




  • 05 Januari 2014 - 11:36

    Fons Vd Velden:

    Hey Koen,

    Geweldig om weer te lezen wat je allemaal hebt mee gemaakt.De foto's die we krijgen zijn ook erg mooi.Zo te horen en te zien gaat het prima daar en ben je zelden of nooit alleen maar met reis genoten.Je krijgt zo wel veel vrienden via Facebook en misschien zit er nog ergens een contact bij voor als je weer op reis gaat naar een ander land.Nog veel plezier en ik wacht weer op de volgende blog.

    Groetjes Pa

  • 05 Januari 2014 - 12:44

    Anita:

    hey lieve koen

    Geweldig, man wat maak jij veel mee! heerlijk om te lezen je bent heel erg actief en je ziet erg veel.
    ook de foto's die we steeds krijgen zijn prachtig we zetten ze meteen in eenmap zodat alles bijelkaar blijft, wellicht heb je er zelf nog veeeeel meer maar die zien we wel weer als je thuis bent (waar je nog niet aan wilt denken) Heel veel plezier nog op je verdere reis!

    knuffff kusssssss mama

  • 05 Januari 2014 - 12:58

    Je Lieve Broertje:

    Broeder, super tof om te lezen. Je hebt alweer heel veel dingen meegemaakt en hebt niet eens de tijd om ons te missen. Ik ben heel blij om te horen dat alles goed gaat en dat je zoveel mensen leert kennen. Super tof! Hopelijk ontmoet je de komende weken weer heel veel gezellige nieuwe mensen, veel plezier de komende weken en we spreken elkaar snel weer een keertje via de app :) xx je broertje

  • 06 Januari 2014 - 14:54

    Sietz:

    Hi Koen,

    Wat een vette reis ben je aan het maken zeg. Heb al je blogs in één ruk achterelkaar doorgelezen. Hou je taai en blijf genieten daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen

Actief sinds 05 Nov. 2013
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 4240

Voorgaande reizen:

07 November 2013 - 01 Februari 2014

Backpacken in Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: