Van de chaos naar de rust - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Koen Velden - WaarBenJij.nu Van de chaos naar de rust - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Koen Velden - WaarBenJij.nu

Van de chaos naar de rust

Blijf op de hoogte en volg Koen

24 November 2013 | Thailand, Nong Khai

Na een paar dagen verbleven te hebben in haad yao met alle nederlanders was het dan tijd voor de welbekende fullmoon party in haad rin op koh phangan. Dit beloofde een gezellig feestje te worden gezien de afgelopen dagen van feesten. In haad yao heb ik de nodige rust genomen veel slaap en een massage was ook wel weer een keer nodig. Maar van al dat rusten werd ik toch wat onrustig en ben toch maar met mijn hardloopschoenen over het strand gaan lopen om eens te kijken hoe dat zou gaan met deze temperaturen. Resultaat na 15 minuten was ik helemaal kapot, maar wel lekker tempo over het strand gelopen en toch 2.5km gehad.

De avond was de fullmoon party. Tsja wat valt daar over te zeggen. Een vol strand met duizenden (12.000 geschat door de begeleiders) feestvierende mensen. Een aantal van hun was al snel gestopt gezien het best wat heeft geregend gedurende de dag en ook in de avond viel er nog een buitje. Overal een geslaagde avond, nacht en wat mooie plaatjes van de zonsopgang kunnen schieten 

De dag erna was de laatste avond in koh phangan. Vera was inmiddels al vertrokken en Johan en Charlotte bleven nog over. Met hun en Dan zijn we in haad rin nog wat gaan eten om daarna afschijt te nemen van Dan en weer terug naar huis te gaan.

De volgende ochtend moest ik al vroeg op om richting de veerboot te gaan voor de reis terug naar Bangkok. Helaas had ik de ochtend ticket in mijn eentje en hadden Holly en Charlotte de tickets voor in de avond, een keer in mijn eentje reizen dus. Voor het eerst deze reis dan toch een keer helemaal alleen. De boot was voor mij zelf een leuke ervaring. Het stormde nog redelijk en ik kon er beter tegen dan dat ik eerst verwacht had dat ik zou kunnen. Helaas voor vele anderen konden deze er minder tegen. Eenmaal aan land gekomen, wat een uur langer duurde door de storm, was het tijd om de bus in te gaan en 8 uur stil te zitten naar Bangkok. Uiteindelijk aan de praat geraakt met mijn buurman Neal die even kort een hostel zocht om de nacht door te brengen omdat hij weer naar Cambodja zou gaan de volgende ochtend.

Laat aangekomen in Bangkok zijn we naar het hostel gelopen waar ik al eerder ben verbleven en na kort inchecken was het weer tijd om te gaan eten bij een van de restaurantjes die op koh san road liggen. In de avond zouden Charlotte en Holly nog aakomen tegen 00:30 dus deze wilde ik gaan ophalen omdat je toch aan de andere kant de stad binnen komt dan dat wij gewend zijn van de vorige keren. Helaas kwamen ze pas tegen half 2 aan maar dat was nog net op tijd om voor mij een laatste keer te kijken of de bussen al aan waren gekomen. Maar na de lange reis was het ook hierna snel weer tijd om te gaan slapen.

De dag erna hadden Charlotte en ik besloten toch een dag langer in Bangkok te blijven om Ayutaya nog te bezoeken, een hele hoop tempels in een oude hoofdstad van Thailand. Holly was inmiddels weer vertrokken naar Australie in de middag. Ayutaya was leuk en mooi om te zien maar de reis er naar toe duurde 3.5 uur in plaats van de normale 1.5. Lang leve de taxibusjes in Bangkok die voor zo veel mogelijk geld de toeristen naar hun plek willen brengen met zo min mogelijk moeite. De terugreis verliep, gelukkig, een stuk beter en we waren dan ook na 2 uur weer aangekomen in het hostel.

Vrijdag was het dan toch tijd om richting de Nong Khai met de nachttrein te gaan om daar in de buurt vrijwilligerswerk te gaan doen. Maar niet voordat ik nog wat extra hempjes had gekocht op koh san road. Voor 2.5 euro heb je daar een stel hempjes met een print er op. En dit is nog een touristenprijs overal in thailand kun je voor minder geld dezelfde dingen halen, maar ze moeten er hier toch van leven en die 2.5 euro is nou ook geen ramp.

De nachttrein zelf was beter dan de vorige. Ik had nu het onderste bed en dus meer plek om te liggen en te draaien. De trein zelf schommelde net zo erg als de boot dus het waren veel korte slaapjes. In de ochtend kwamen we er achter dat de trein inmiddels 2.5 uur vertraging had opgelopen en het was dus tijd om Jack te laten weten dat we wat later zouden zijn dan verwacht.

Eenmaal in Nong Khai aangekomen stond Jack on inderdaad al op te wachten en we werden richting PhonPhisai gebracht hier zal ik de komende twee weken ook blijven. Die dag zelf hebben we kennisgemaakt met de andere medewerkers en de moeder van Jack waar we ook in het huis zullen verblijven gedurende de twee weken. Het dorpje en de omgeving is zo anders dan wat we gewend zijn van Bangkok en alle andere dagen. Overal rijstvelden, meertjes en dieren waar je kijkt. Geen wolkenkrabbers vervelende tuk-tuk bestuurders die je een lift aan willen bieden maar gewoon rust.

In de avond liet Jack ons de markt zien, nja markt is een groot woord. Hier verkopen de lokale mensen de spullen die ze die dag hebben geslacht of opgevist hebben. Voor een klein beetje geld kun je hier al een volledige maaltijd op tafel zetten.

Vandaag stond het leegmaken van de vijver ( lees klein meertje ) om deze schoon te maken. Hier heb ik een groot deel van de tijd naar gekeken en af en toe ook wat geholpen waar ik niet in de weg zou staan. In totaal is er 200kg vis uit de vijver gehaald en nog een hoeveelheid kilo slakken die we niet weten. In de middag hebben we dan ook met alle mensen die hier hebben meegeholpen de vis gebarbequeued en met sticky rice en normale rijst opgegeten. Het was erg mooi om te zien hoeveel mensen er hier meeholpen voor wat vis en een gezellige middag, een enorm verschil met de chaos van de dagen hiervoor.

Morgen is het dan tijd om te gaan kijken bij de scholen waar ik de komende tijd Engelse les zal gaan geven. Ik ben er nog niet helemaal uit of het een basisschool gaat worden of een middelbare school. Morgen gaan we eerst langs de scholen om daarna een beslissing te nemen wat het leukste lijkt om mij te doen. De bassischool is een leukere doelgroep maar de middelbare school kan al wat meer, ze hebben bijde voor en nadelen. Op dit moment weet ik nog niet wat ik zou gaan kiezen maar dat is iets voor morgen. Ook beginnen de thaise lessen van Jack binnenkort. Het zullen maar wat simpele basis dingen zijn om mee te beginnen maar ik ben erg benieuwd hoe dit gaat zijn. De eerste indruk hier is erg goed, relaxte mensen heerlijke omgeving en een grote uitdaging voor de komende weken!

  • 24 November 2013 - 13:02

    Fons:

    Hey Koen ,

    Wat heb je al weer veel leuke dingen gedaan.De komende weken kun je een beetje tot rust komen na al dat feesten.Je moet de groeten hebben van half Boxtel.Iedereen volgt je dus gedraag je een beetje Grapje.
    We horen wel weer iets van je als je tijd hebt.

    Groetjes Pa

  • 24 November 2013 - 13:15

    Anita:

    hoiiiiiiiiiiiiiiiii lieve Koen

    Wat heerlijk om te lezen dat het allemaal goed gaat,ben benieuwd waar je inderdaad nu les gaat geven. En pa heeft gelijk van half Boxtel moeten we je de groeten doen, we hadden gisteren bruiloft van margo en fred en iedereen van onze carnavals groep zei doe koen de groeten, en voor de rest dus half Boxtel erbij,
    doe de komende weken maar eens lekker rustig aan en geniet van de meertjes en de rijstvelden. Hier gaat alles goed!
    heel veel plezier jongen en we zeggen maar weer GENIET ervan.
    Groetjes dikke knuffellllllllllllllllllllll en kussssssssssssssssssss Mama


  • 25 November 2013 - 18:31

    Lief Broertje Wout:

    Skon stukske jongen! Komende tijd even lekker de rust opzoeken en werken... beetje arbeid verzetten ;) Geniet er van leraar Koen. Good luck and have fun xx

  • 03 December 2013 - 11:57

    Peter :

    Hey Koen,

    Pff wat krijg ik weer veel zin om op reis te gaan na het lezen van je verhalen... Volgens mij heb je het daar wel naar je zin :P

    Heb je eigenlijk nog contact met de rest van de groep? Wie weet kom je ze nog een keer tegen.

    Heel veel succes nog met het les geven. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Groeten!! Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen

Actief sinds 05 Nov. 2013
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 4230

Voorgaande reizen:

07 November 2013 - 01 Februari 2014

Backpacken in Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: